jueves, 25 de abril de 2013

Bona pràctica


El Canvi de bolquers

Durant les setmanes que duc fent pràctiques he pogut observar i reflexionar sobre com és dur a terme el canvi de bolquers  a l’escoleta a la qual estic fent pràctiques. A partir de l’observació, de la reflexió posterior, d’enllaçar els meus coneixements teòrics amb la realitat de l’aula, puc  dir amb ple convenciment que en el meu centre el canvi de bolquers és una bona pràctica.

 En primer lloc, dir que aquest sempre es realitza en el mateix lloc, un espai habilitat per aquesta acció. Al fet que sempre es realitzi en el mateix lloc crea un clima d’intimitat, un lloc predicible  per l’infant que li dóna seguretat.
Al costat del canviador es disposa d’una sèrie de compartiments, un per a cada infant, on hi ha la tovallola, les tovalloletes, la crema i els bolquers nets; tot el que es necessita per realitzar el canvi de bolquers es prepara prèviament.

Des del meu punt de vista, crec que la forma com duen a terme el canvi de bolquers les dues mestres és la correcte i per tant com hauria de ser aquest procés, aquesta rutina i acció d’higiene que es dur a terme varis cops al dia. Per elles és un acció d’higiene, però també un moment que permet enfortir el lligam afectiu entre infant – adult.

La seva manera de fer segueix, des del meu punt de vista,  la concepció de com s’ha de dur a terme un canvi de bolquers segons  la pedagoga i pediatra Emmi Pikler. 
He pogut observar que per ambdues mestres, no és simplement un procés purament mecànic, sinó que és un moment de relacionar, un moment de benestar i de comunicació entre els dos, un moment en el qual donen una atenció individualitzada i privilegiada a l’infant, un moment tranquil i relaxant.
Durant aquest procés mantenen un diàleg visual, verbal i corporal amb ell, el fan partícip, permetent així que vagi coneixent les parts del cos, el seu esquema corporal, que vagi sent cada cop més autònom, que senti que ell també té la capacitat de contribuir en aquest procés. Tenen la imatge d’un infant capaç, aquesta imatge se li transmet al fillet/a i això li proporciona seguretat, confiança en ell mateix i per tant, estimula el seu interès per ser cada cop més autònom. 
Les mestres durant el canvi realitzen diferents accions, verbalitzacions, gestos: els hi ensenyen els dibuixos que hi ha en el bolquer, els pregunten que veuen, quin animal hi ha, de quin color és, a altres els canten una cançó, els hi fan “moixonies”, els pregunten que han fet durant l’hora de pati, si ha vingut l’especialista de música els pregunten quines cançons ha cantat, etc... i sempre els fan col·laborar en el procés; els diuen que agafin una tovalloleta, que obrin les cames, que les aixequin...
Considero que en tot moment donen resposta a les necessitats dels infants, i que depenent dels gusts, de les preferències, del caràcter de cada fillet/a  van ajustat la seva forma de fer i actuar. A mesura que vaig observant i reflexionant estic segura que això no és improvitzat, sinó que són mecanismes que estan premeditats, que tenen una fonamentació teòrica i que permeten que aquest sigui un moment de plaer, pau i benestar. Establir un vincle segur amb un infant influeix en les respostes que aquest donarà davant determinats estímuls i per això el canvi de bolquer es pretén que sigui un temps de comunicació ja que això condicionà la reacció i l’actitud de l’infant durant aquest procés.

Per altra banda, abans de canviar-li el bolquer sempre se li diu a l’infant, se l’informa, se li verbalitza, no se’l agafa i se’l dur al canviador sense comunicar-li, això és un altre manera de fer que permet al fillet/a  anticipar-se i que també li dóna tranquil·litat.  Tenen la visió de l’infant com un ser actiu, competent, amb iniciativa i sobre tot un subjecte amb enormes capacitats i potencialitats.

“El niño necesita estar limpio para sentirse bien. Un buen cambio de pañales no significa tener la toalla y el jabón a punto; es el moment idóneo para tener una relación individual con cada niño”

Mª Rosa Ferri

Justificació de les competències

Per realitzar aquesta entrada en el blog he observat quin procediment segueixen les mestres a l’hora de realitzar el canvi de bolquers i posteriorment he reflexionat sobre si les accions que duen a terme són les més favorables per l’infant i per què, per tant, me qüestionat quins elements són els que porten a una bona actuació professional. (1.2)

A partir de la contrastació entre els meus coneixements teòrics i l’observació pràctica a l’aula he conclòs si és o no una bona pràctica educativa. (1.4)




7 comentarios:

  1. M'agrada poder comprovar com en alguns casos la teoria si es posa en pràctica. En una societat com l'actual on el que es prioritza és realitzar una quantitat gran de coses, realitzant-les ràpid i quan abans millor envers de fer-ne menys però de forma acurada i bé, trobam, més sovint del que s'hauria de realitzar, que es trasllada aquesta presa a les escoletes i, un moment que es realitza vàries vegades com és el canvi de bolquers es converteix en un moment automàtic on l'infant és un simple espectador que sovint no sap ni que li està passant

    ResponderEliminar
  2. Vull dir-te que comparteixo el teu punt de vista i el de les mestres/educadores de l'escolta Gianni Rodari vers el canvi de bolquers. Al igual que elles, considero molt important que aquest moment de canvi sigui un moment de benestar i de comunicació entre infant-adult. Es tracta d'entendre'l com un moment que permeti a l'infant gaudir d'una atenció individualitzada, que el faci sentir privilegiat i protagonista. A més, trobo important destacar com en aquesta escoleta, tenen en compte tots els factors externs que influeixen en el procés de canvi de bolquers (l'espai, l'actitud de les mestres, l'actitud de l'infant...) M'agrada saber que malgrat tenir "poc" temps, encara hi ha mestres que fan que aquest temps sigui un temps de qualitat.

    ResponderEliminar
  3. Hola Neus,

    Encara que a l'escoleta on jo estic, no han fet del canvi de bolquers un tret d'identitat, sí que puc veure que el procés es pràcticament el mateix. En el seu cas, cada infant té els bolquers a un calaixet que té damunt el seu penjador, i començam per dir-li que hem de canviar el bolquer i els demanam que n'agafin un.

    Jo personalment no pensava que aquest es podia convertir en un dels moments més especials de la jornada, però he vist com ha propiciat la intimitat i la complicitat que he arribat a aconseguir amb els infants. Hi ha dos exemples en concret que m'han enriquit molt; d'una banda una nina que pràcticament no xerra (en sap, però no vol), aprofita aquest moment per comunicar-se amb jo i sovint acabam cantant una cançó o jugant a alguna cosa. D'altra banda he pogut observar la importància d'aquest moment en un infant que hi ha a la classe amb un retard maduratiu; en aquest temps, ha passat de no entendre el joc d'amagar-se quan jo el convidava demanant-li "on és en X?" i ara tot d'una arribam al canviador s'amaga la cara amb les mans i comença a verbalitzar el joc.

    Amb això vull dir que estic d'acord amb la importància de que aquesta sigui una bona pràctica i de que estic experimentant allò que té de privilegiat aquest moment del qual tant va aprofundir Pikler. Bona aportació!

    ResponderEliminar
  4. Tal com has dit, i aprofitant que estam a la mateixa escoleta fent pràctiques dir-te que me n'alegra poder veure que aquesta bona pràctica no només es duu a terme de manera aïllada a la meva aula, si no que hi ha una continuïtat.

    Crec que tenim la sort de poder dur a terme i haver pogut observar en primera persona la pràctica del canvi de bolquer ja que ens ha ajudat a contemplar la part teòrica i els principis de Pikler i a la vegada, ens ofereix la possibilitat de prendre consciència de com es pot dur a terme, quines són les respostes que donen els infants quan ho realitzam i així saber donar importància als moments rutinaris, mantenint el lema "tots els moments són educatius".

    Crec que amb aquesta bona pràctica descrita podem afirmar clarament que cal tenir cura de tots els moments i que és importat com a futures tenir presents aquests detalls i ser ser "curosos" amb les nostres accions cap als infants.
    En conclusió estic totalment d'acord amb el que has descrit, amb les pautes que es segueixen i amb el paper que li donen a l'infant, molt bona pràctica!

    ResponderEliminar
  5. Hola Neus,

    He llegit la teva entrada al voltant de la bona pràctica i m’ha agradat molt la manera de fer que expliques que tenen les mestres. Potser també sigui perquè hi veig una relació molt estreta amb la metodologia que es segueix en el meu centre de pràctiques.

    Penso que crear un clima d’intimitat per als infants en aquest moment és un aspecte fonamental i la base per a poder dur a terme una bona pràctica. La concepció que expliques que segueixen i el fet de no tractar aquest moment com un moment mecànic sinó de comunicació i relació, que afavoreix la creació de vincles, trobo que és molt important en aquestes etapes del desenvolupament dels infants.

    Tal i com tu has comentat, les verbalitzacions i el diàleg que permeten que els infants puguin anticipar el que passarà per tal de poder establir rutines i interioritzar determinats hàbits penso que són aspectes que s’haurien de tenir en compte en qualsevol dinàmica i que són de valorar en l’actitud de la mestra, per tal de crear un ambient de seguretat que fomenti la implicació dels infants i el treball de l’autonomia.

    En relació amb les similituds amb el canvi de bolquers del meu centre, volia parlar de la preparació prèvia a aquest moment. Els infants de l’escoleta de Valldemossa també disposen d’aquests compartiments a davall el canviador però són ells mateixos els que treuen dels seus calaixos tot el material necessari per el canvi, els que li donen a la mestra i pugen per ells mateixos fins a dalt del canviador, mitjançant unes escales condicionades per a tal cosa. S’aconsegueix d’aquesta manera fomentar el treball de l’autonomia dels infants i estimular el seu interès per gaudir i aprendre d’aquests moments, implicant-los de manera activa. Possiblement sigui similar aquesta preparació prèvia en el teu centre.

    Finalment, tal i com han dit altres companyes als seus comentaris, comparteixo aquesta metodologia i penso que demostra d’alguna manera quina és la línia de treball del centre, per la qual cosa espero que puguis seguir aprofitant aquestes oportunitats d’aprenentatges i que les puguis compartir amb nosaltres.

    ResponderEliminar
  6. hola Neus,
    El canvi de bolquer, és una activitat més del dia a dia. Considero igual que tú, que has elegit una bona pràctica.Així com ho detalles anteriorment, hem semble que es tracta d'una activitat molt important, en que se n'ha de tenir cura, i conèixer bé tot el que s'ha de fer. Es veu que reflexiones molt bé la bona pràctica, ja que ho fonamentes amb la teoria adequada i les teves expressions són molt clares.

    ResponderEliminar
  7. Hola Neus,

    La bona pràctica que presentes em pareix molt interessant, ja que moltes vegades el canvi de bolquers queda reduït a una cosa que es fa ràpidament, que obstaculitza l'activitat que s'està fent en el moment, i que en definitiva és una molèstia haver-ho de fer.

    Tal com ho expliques penso que el canvi de bolquers ha de ser un moment, per reforçar el vincle entre l'infant i l'adult, per donar-li confiança i seguretat. El moment del canvi ha de tenir una intencionalitat i no convertir-se en un procés mecanitzat.

    La bona pràctica que es realitza a la teva classe, la trobo molt important,a vegades el canvi de bolquers passa desapercebut i m'agrada que l'hagis triat, per exposar-la a tots nosaltres.

    ResponderEliminar